štvrtok 27. augusta 2015

Letná výzva: Slovenský med

.

Dnešná úloha Veľkej prázdninovej výzvy sa mi páčila.  Med máme radi. A navyše - práve včera sme dostali čerstvý medík priamo od včelárov. Bol objednaný hádam od Vianoc a už som bola smutná, že sme celú zimu museli kupovať med od neznámych obchodníkov. Ale aj ten je slovenský.

Dnes som teda slávnostne vyumývala džbánik na med, z ktorého som nedávno vyškriabala posledné zbytky. A čerstvý lesný medík som doň naliala.


Čerstný med už tróni na poličke s čajmi.
(v pozadí môžete vidieť žihľavu nazbieranú v Roháčoch)

Uctili sme si ho hneď pri raňajkách. Myslím, že dnes bol v mnohých slovenských a najmä českých domácnostiach chlieb s maslom a medom. U nás aj s cesnakom. (Všimnite si mriežku "vyrytú" na chleboch. Babička nám vždy medový chlebík takto "pokreslila", aby med tak nestekal z chlebíka.) 


No, ale pri dolievaní medu (a hlavne pri fotení) som si všimla, že mám krčiažtek položený na čistej nepomaľovanej kachličke! To musím napraviť. A hneď som aj začala tvoriť "medové" obrázky na pripravené obkladačky. Nakreslila som ich zopár, kým som našla ten pravý motív, ktorý sa mi najviac páči. Kachličky ešte musia 24 hodín schnúť a potom ich vypálim v rúre. To znamená, že úplne hotové (použiteľné) budú zajtra. (Ak by ste niektorú chceli, pokojne sa mi ozvite. :) )




No a konečne sa dostávame do finále. Hneď prvý nápad po prečítaní dnešného zadania bol - MEDOVNÍKY! Keď nám Florentýna zadala piecť medovníky k Vianociam, bola som smutná, že budem mať prvú úlohu nesplnenú. Zvlášť v podmienkach dovolenky naozaj nebolo možné vianočné medovníky upiecť. Ale bola som rozhodnutá upiecť ich pri najbližšej príležitosti (aj keby už nebol žolík!). A tá príležitosť sa naskytla práve dnes - veď ako inak si "dôstojne uctiť slovenský med", ako rozvoňaním celého bytu po medovníkoch?

A tak som sa večer pustila do diela. Použila som tentoray recpet od Florentýny na medovníky, ktoré sa musia rozležať. Nájdete ho v knihe Vánoční kuchařka pro dceru, alebo aj v komentároch k 47. úlohe Veľkej prázdninovej výzvy




Medovníčky už sú hotové, a ja sa ponáhľam, aby som tento príspevok stihla odoslať pred polnocou.

Tak dobrú chuť, pokojnú noc a ... dovidenia zajtra!
Letitia.


1 komentár:

  1. Aha, ešte som zabudla spomenúť projekt "Adoptuj si včelu" a odtiaľ mnoho zaujímavých linkov o živote včiel, o tom, čo ich v súčasnom svete ohrozuje a ako im môžeme pomôcť...
    http://www.adoptujsivcelu.sk/
    Ale adoptovať som si nestihla... Možno nabudúce. :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zanechajte mi, prosím, pár milých slov. Určite ma potešia. Radostný deň!