sobota 1. augusta 2015

Míľnik na pol ceste: Stratené vajce a "objavené" vajce.

V minulom článku som ospevovala "Veľkú prázdninovú výzvu" na stránke vyzva.kucharkaprodceru.cz . Ale to nie je jediný dôvod môjho prázdninového zanietenia pre jedlo. Množstvo receptov  na vyskúšanie sa mi ponúka aj v mojej novej "dopoludňajšej kuchárke" Snídaně u Florentíny.

Asi naviac ma oslovuje Vaječná etuda. S akou láskou Florentína píše o takých jednoduchých vajíčkach na tvrdo, na mäkko, či na hniličku... A vzápätí nás láka vyskúšať niečo zaujímavejšie. Už dlho sa odhodlávam napr. na stratené vajce (s. 302). Recept vyzerá byť zrozumiteľný, len som sa bála, či mám dosť čerstvé vajcia. A odkedy som objavila návod na Oeufs en cocotte (vajíčka v zapekacej miske - kokotke, s. 296), nemala som pokoja, kým nevymyslím v čom by som ich tu mohla zapiecť.

Oba recepty som pokorila práve dnes. Stratené vajce sa do cesnačky hodí, ale mala som ešte jeden dôvod. Tieto dve jedlá (hoci sme mali jedno na obed, druhé na večeru) pekne symbolizujú dnešnú tému výzvy.
Stratené vajce je znakom minulosti - času, ktorý je už za nami - "stratený", ak sme ho nevyužili dobre, a predsa nám po ňom ostala dobrá chuť - chuť radostného kuchtenia.

Vajcia zapečené v nádobke zase znázorňujú budúcnosť. Ukryté pred našim zrakom a ako niečo čo pripravujem i ochutnám prvýkrát, ponúkajú vzrušenie a veľké očakávania, no zároveň isté obavy. Aké úlohy nás ešte čakajú? Zvládnem ich? A stihnem včas vložiť dôkaz na internet? Kto nakoniec vyhrá?...

Obe jedlá sa mi nakoniec vydarili. Aj keď sme trochu tápali. Ako veľmi ma byť voda "vriaca"? Sú už vajíčka zapečené? ... Stratené vajcia boli výborné, len by som odporúčala vajco asi minútu pred dovarením otočiť, aby neostal hore surový bielok.

A tie zapečené - nuž, musím to skúsiť ešte raz. Neboli zlé, mne táto kombinácia velmi chutila, ale na obrázku vyzerá krajšie a aj očakávania rodiny, ako som toto jedlo ospevovala, boli väčšie.

Bielka sa mi stále zdali surové, takže som ich nakoniec zapekala asi 20 minút a zatiaľ aj žĺtok stuhol "na hniličku". Nabudúce to musím skúsiť v mojej rúre - s lepším zastavením termostatu. A určite v porcelánových nádobách namiesto plechových hrnčekov.

Ale na špeciálnu príležitosť, ako súčasť väčšej hostiny je to určite výborné jedlo.

Dobrú chuť! A dovidenia zajtra.
Letitia.

PS: Ak ešte nemáte Kuchařku pro dceru, recept na stratené vajce nájdete na tejto stránke https://www.kucharkaprodceru.cz/jak-uvarit-vejce/

3 komentáre:

  1. PS: obrázky sú biedne, lebo som v tom vzrušení zabudla fotiť (o "stajlovaní" ani nehovoriac).

    Ešte poznámka pre Lucku: Florentína radí dať do vody len za lyžicu octu. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. aaaaa, stratene vajko!!! :) super, podarilo sa ti krasne! :) :) :) a dakujem za poznamku, ja musim toho Pohlreicha este raz prestudovat ze preco 2 deci octa, nejak mi to stale nejde do hlavy. Ale pozri, tu je zaujimavy postup - chlapik vyklepol vajce do octa aby si zachovalo pekny tvar, mozno to by mohla byt odpoved:

    http://www.akosatorobi.sk/video/2894/stratene-vajce-recept-ako-uvarit-stratene-vajicko

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pozriem. Už som doma, tak môžem aj videá pozerať. ;-)
      Vďaka za tip.

      Odstrániť

Zanechajte mi, prosím, pár milých slov. Určite ma potešia. Radostný deň!